Firma Kuca Sp. z o.o. wraz z Akademią Górniczo – Hutniczą im. Stanisława Staszica w Krakowie rozpoczęła realizację projektu pt. „Opracowanie nowej generacji urządzeń kompensacyjnych dla kolejowych sieci trakcyjnych dużych prędkości jazdy, dedykowanych do pracy w wysokim gradiencie zmian temperatury i obciążeń mechanicznych”, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach działania „Ścieżka SMART”, Priorytet I. Wsparcie dla Przedsiębiorców Programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG).
Przedmiotem projektu jest opracowanie nowej generacji bezciężarowych urządzeń naprężających przewody jezdne i liny nośne górnej kolejowej sieci trakcyjnej, które cechować się będą wydłużonym zakresem kompensacji zmian cieplnych przewodów jezdnych i lin nośnych do min. 1000mm przy zakresie sił naciągu 10-40kN.
Zakres prac objętych tematyka projektu składa się z modułu B+R, w ramach którego przeprowadzone zostaną badania przemysłowe jak i prace rozwojowe, których efektem końcowym będzie wytworzenie i przebadanie w warunkach rzeczywistych nowej generacji urządzeń naprężających górnych sieci trakcyjnych. Cel zostanie osiągnięty przez przeprowadzenie badań przemysłowych nad doborem i kształtowaniem cech użytkowych i technologicznych materiałów dedykowanych na elementy konstrukcyjne urządzeń naprężających oraz badaniami MES modeli numerycznych układów naciągu pod kątem analizy mechanistycznego wytężenia konstrukcji w warunkach wymuszeń siłowych wynikających z naciągu sieci. Na tej podstawie opracowane zostaną w ramach prac rozwojowych prototypy nowej generacji urządzeń naprężających, które poddane zostaną szczegółowym badaniom laboratoryjnym i poligonowym ich rzeczywistych funkcjonalności. Pozwoli na końcową weryfikację nowej gamy produktów w postaci typoszeregu bezciężarowych urządzeń naprężających, które następnie zostaną wdrożone do produkcji firmy Kuca Sp. z o.o..
Całkowity koszt realizacji projektu: 7 050 000,00 PLN w tym dofinasowanie 4 099 312,50 PLN